Jak se dělá ferrata.
Plánování:
Základní otázky, které je potřeba předem promyslet:
- Pro koho ferratu stavím, kdo bude její uživatel??
- Máme dostatečně atraktivní terén pro koncového uživatele??
- Bude plánovaná trasa bezpečná??
- Máte lidi, kteří se budo v budoucnosti o terén starat??
- Kdo vlastní pozemek, na kterém plánujete ferratu??
- Nebude ferrata někomu vadit ?? ( horolezci, lesníci, myslivci, rybáři, vlastníci okolních pozemků)
- Máte povolení vlastníka přístupových cest a vyřešeno parkování??
- Má území nějaký stupeň ochrany přírody??
- Jak chcete ferratu dlouhodobě financovat ??
Rozhodně doporučuji předem a neformálně celý nápad probrat s místními horolezci, starostou, ochranáři, majitelem pozemku, investorem,.. atd.
Nemá vůbec smysl pokoušet se o budování ferraty ,na kterou by nechodili lidi, nebo která by vadila nějaké dotčené zájmové skupině lidí.
Pokud svému projektu opravdu věříte , musíte být schopni ho otevřeně komunikovat a obhájit .
Stavebně technická doporučení:
Všechny aktuální informace a doporučení najdete v publikaci DAV. WWW. alpinesicherheit.at.
Ferraty v Rakousku jsou z 98% ferraty stavěné tzv. východoalpským stylem, kde jistící lano slouží zároveň k držení.
Můj osobní názor je, že francouzký styl s lanem ležícím na skále je slepá cesta a lezení po takových ferratách je otrava.
Posledních 30 let se důrazně nedoporučuje stavět ferraty způsobem , kdy lano prochází volně kotvou s okem a mnoho let už
ani žádný výrobce tento typ kotev
nenabízí. U kotev s okem dochází
k odírání a obrušování jak oka i lana, což se projeví na výrazně snížené životnosti obou prvků.
Všechny kvalitně vybudované ferraty dnes používají systém kotvení se šroubovanou lanovou svorkou, které zaručují vyšší bezpečnost a životnost ferraty.
Kotvy na ferratě by měly mít min průměr 22mm roxor a měly by být opatřeny ochranou proti korozi žárovým zinkováním.
Lana by měly mít min. pr. 12 mm resp. 14 mm. EN 12385-4 (6x19).
Svěrky ) EN13411-5 (DIN1142 utahovací moment pro lano pr 12mm (závit M12) max!! 30Nm!!
Ukončení lana musí být provedeno pomocí 3 svěr EN13411-5 (DIN1142).
Každé napojení lana na koncové oko musí mít očníci (srdíčko).
Ve vertikálních náročných úsecích je vhodné kotvy opatřit chránícímy kužely, nebo užít tzv. Trentinských (vertikálních ) kotev, které příznivěji namáhají jistíci karabiny.
Konce jistících lan je nově zakázáno lepit volně do skály ! (Z důvodů zdokumentovaných fatálních úrazů)
Vzdálenosti jistících kotev podléhají normě::: a nesmí překročit 3m ve vert. úsecích. Horizontální úseky by neměly být delší než 5m.
Velice důležité je , aby ferratu stavěli lidé s horolezeckými zkušenostmi, kteří si umí představit, jak návštěvníci polezou, kde by mohly vznikat kritické situace a citlivým a promyšleným trasováním tyto momenty vyloučit.
Nedoporučuje se používat tyče(kolíky) trčící ze skály jako stupadla z důvodu zdokumentovaných úrazů nabodnutím.
Všechny stupadla musí být schopna snést zatížení 15kn axiálně a 25kn radiálně.
Kolik peněz stojí stavba ferraty ??
V roce 2018 jsme stavěli fialovou trasu na Vodní bráně. Trasu jsme měli naplánovanou a poměrně důkladně promyšlenou a čas strávený vymýšlením trasy jsme do ceny na realizaci nepočítali.
Rozpočet na samotnou stavbu byl nakonec 1500,- kč/ bm trasy bez nákladů na povolení od úřadů ( ochranáři si vymínili Naturové hodnocení, které stálo 60.000 kč a trvalo 1 rok)
Otázky, podněty nápady prosím volejte: 724247624