Jak se dělá ferrata.

23.08.2020
materiál na stavbu ferraty
materiál na stavbu ferraty


Plánování:

Základní otázky, které je potřeba předem promyslet:

  • Pro koho ferratu stavím, kdo bude její uživatel??
  • Máme dostatečně atraktivní terén pro koncového uživatele??
  • Bude plánovaná trasa bezpečná??
  • Máte lidi, kteří se budo v budoucnosti o terén starat??
  • Kdo vlastní pozemek, na kterém plánujete ferratu??
  • Nebude ferrata někomu vadit ?? ( horolezci, lesníci, myslivci, rybáři, vlastníci okolních pozemků)
  • Máte povolení vlastníka přístupových cest a vyřešeno parkování??
  • Má území nějaký stupeň ochrany přírody??
  • Jak chcete ferratu dlouhodobě financovat ??

Rozhodně doporučuji předem a neformálně celý nápad probrat s místními horolezci, starostou, ochranáři, majitelem pozemku, investorem,.. atd.

Nemá vůbec smysl pokoušet se o budování ferraty ,na kterou by nechodili lidi, nebo která by vadila nějaké dotčené zájmové skupině lidí.

Pokud svému projektu opravdu věříte , musíte být schopni ho otevřeně komunikovat a obhájit .

Stavebně technická doporučení:

Všechny aktuální informace a doporučení najdete v publikaci DAV. WWW. alpinesicherheit.at.

Ferraty v Rakousku jsou z 98% ferraty stavěné tzv. východoalpským stylem, kde jistící lano slouží zároveň k držení.

 Můj osobní názor je, že francouzký styl s lanem ležícím na skále je  slepá cesta a lezení po takových ferratách je otrava.


 Tento způsob kotvení, kdy lano volně prochází okem kotvy DAV nedoporučuje už ve své publikaci z r. 2007. Lano se brzy roztřepí a kotva propiluje.
Tento způsob kotvení, kdy lano volně prochází okem kotvy DAV nedoporučuje už ve své publikaci z r. 2007. Lano se brzy roztřepí a kotva propiluje.

 
Posledních 30 let se důrazně nedoporučuje stavět ferraty způsobem , kdy lano prochází volně kotvou s okem a mnoho let už ani žádný výrobce tento typ kotev nenabízí. U kotev s okem dochází k odírání a obrušování jak oka i lana, což se projeví na výrazně snížené životnosti obou prvků.

Všechny kvalitně vybudované ferraty dnes používají systém kotvení se šroubovanou lanovou svorkou, které zaručují vyšší bezpečnost a životnost ferraty.

Kotvy na ferratě by měly mít min průměr 22mm roxor a měly by být opatřeny ochranou proti korozi žárovým zinkováním.

Lana by měly mít min. pr. 12 mm resp. 14 mm. EN 12385-4 (6x19).

Svěrky ) EN13411-5 (DIN1142 utahovací moment pro lano pr 12mm (závit M12) max!! 30Nm!!

Ukončení lana musí být provedeno pomocí 3  svěr  EN13411-5 (DIN1142).

Každé napojení lana na koncové oko musí mít očníci (srdíčko).

Ve vertikálních náročných úsecích je vhodné kotvy opatřit chránícímy kužely, nebo užít tzv. Trentinských (vertikálních ) kotev, které příznivěji namáhají jistíci karabiny.

Konce jistících lan je nově zakázáno lepit volně do skály ! (Z důvodů zdokumentovaných fatálních úrazů)

oprava nevyhovujícího stavu Slánská Hora  jaro 2020
oprava nevyhovujícího stavu Slánská Hora jaro 2020

Vzdálenosti jistících kotev podléhají normě::: a nesmí překročit 3m ve vert. úsecích. Horizontální úseky by neměly být delší než 5m.

Velice důležité je , aby ferratu stavěli lidé s horolezeckými zkušenostmi, kteří si umí představit, jak návštěvníci polezou, kde by mohly vznikat kritické situace a citlivým a promyšleným trasováním tyto momenty vyloučit.

Nedoporučuje se používat tyče(kolíky) trčící ze skály jako stupadla z důvodu zdokumentovaných úrazů nabodnutím.

oprava nevyhovujícího stavu Slánská Hora  jaro 2020
oprava nevyhovujícího stavu Slánská Hora jaro 2020

Všechny stupadla musí být schopna snést zatížení 15kn axiálně a 25kn radiálně.

Kolik peněz stojí stavba ferraty ??

V roce 2018 jsme stavěli fialovou trasu na Vodní bráně. Trasu jsme měli naplánovanou a poměrně důkladně promyšlenou a čas strávený vymýšlením trasy jsme do ceny na realizaci nepočítali.

Rozpočet na samotnou stavbu byl nakonec 1500,- kč/ bm trasy bez nákladů na povolení od úřadů ( ochranáři si vymínili Naturové hodnocení, které stálo 60.000 kč a trvalo 1 rok)

 aby nedocházelo k lomu, je třeba  přidat kotvu
aby nedocházelo k lomu, je třeba přidat kotvu
Lom lana způsobený cyklickým namáháním v místě , kde lano mění směr. Vodní brána  jaro 2016
Lom lana způsobený cyklickým namáháním v místě , kde lano mění směr. Vodní brána jaro 2016
 Benzinovou vrtačku Bosh/Honda máme díky finanční pomoci města Semily.
Benzinovou vrtačku Bosh/Honda máme díky finanční pomoci města Semily.

 Otázky, podněty  nápady  prosím volejte: 724247624